22/04/2024 | Leestijd 4 minuten

William (23) ontwerpt droomkeukens bij Artic: “Ik vind het tof om mensen op nieuwe ideeën te brengen”

William Vossenstein is zo’n talent in het ontwerpen van keukens, dat hij van zijn collega’s zelfs keukens voor de showroom mocht ontwerpen. En dat op 23-jarige leeftijd. Daar willen we graag meer over weten. Deze ontwerper van Artic Keukens in Utrecht zit vol passie, creatieve plannen en energie.

William (23) ontwerpt droomkeukens bij Artic: “Ik vind het tof om mensen op nieuwe ideeën te brengen”

Pinterest-puzzel

“Het allerleukst vind ik het, als klanten een specifieke stijl voor ogen hebben - zoals een minimalistische keuken, een op de jaren 70 geïnspireerde keuken of Scandinavisch – en dat ik dan helemaal los mag gaan binnen de kaders van hun stijl. Ik ontvang zo’n zeven afspraken per week en duik regelmatig in de Pinterest-moodboards die mensen hebben gemaakt. Een keuken is een puzzel. Het is de uitdaging om alle elementen tot op de millimeter te laten kloppen.”

Juist dat creatieve onderdeel van mijn werk ben ik steeds leuker gaan vinden.

Creatief

“Ik werk al ruim vijf jaar bij Artic Keukens, onderdeel van DB Keukens. Ik heb ondertussen een deeltijdstudie gevolgd, namelijk hbo commercieel management. Maar of ik daar nog veel mee doe? Ik heb niet echt de ambitie voor een managementfunctie, ik wil vooral mooie ontwerpen creëren. Juist dat creatieve onderdeel van mijn werk ben ik steeds leuker gaan vinden. Daarin kan ik veel meer persoonlijkheid kwijt.”

Showroom

“Heel tof dat mijn collega’s me het vertrouwen hebben gegeven om een gedeelte van onze nieuwe showroomkeukens te ontwerpen. Ik zie het als mijn taak om iedereen te inspireren met wat wij bij Artic allemaal kunnen.”

3D-programma

“Een afspraak met de klant gaat meestal zo… Eerst pakken we de plattegrond met maten van de keukenruimte erbij. Samen maken we dan een mooie indeling. Vervolgens kiezen we de materialen, kleuren en apparatuur. Met al deze informatie maak ik een 3D-ontwerp en op basis daarvan een offerte.”

Drie uur

“Artic Keukens bevindt zich in het brede middensegment, dus er komen ontzettend veel verschillende mensen voorbij. Dat vind ik leuk aan mijn werk. Bovendien leer ik heel veel van mijn klanten. Een afspraak duurt toch al snel drie uur, je raakt over van alles in gesprek.”

Terrazzo

“Ik vind het tof om mensen op nieuwe ideeën te brengen. Zo kwam er een keer een stel langs dat woont in een jaren ’30 woning met een terrazzovloer in de gang. Het leek mij leuk om dat element terug te laten komen in een terrazzo-aanrecht.”

Trends

“Vijf jaar geleden waren zwarte keukens met een witmarmeren aanrechtblad populair. Trends komen en gaan. Op dit moment zien we zachte, natuurlijke kleuren en materialen, zoals notenhout. Maar ik verkoop ook veel gekleurde keukens. Geel, groentinten, blauw…”

Aftersales

“Ik wil graag beter worden in ontwerpen. Op mijn Instagram deel ik tekeningen en foto’s van nieuwe designs. Ik zou de komende tijd nog wel wat meer met fotografie willen doen. En breder mee kunnen denken met klanten. Of het nu gaat om een lichtplan, interieurbeplanting, of iets anders… Ik zie mezelf de komende tijd ook wel vaker bij klanten thuiskomen, foto’s maken van het resultaat en de verbouwing nabespreken.”

Verkooptip

“Mijn gouden verkooptip? Wees jezelf, ga niet geforceerd overtuigen, maar laat je enthousiasme zien. Als jij gelukkig bent over jouw werk en wat jij verkoopt, wordt de klant dat ook. Het is toch heel bijzonder dat mensen zo’n grote uitgave met jou doen? Begeleid ze, en maak er een fijn moment van.”