27 jul
Brasserie De Eetkaamer

Brasserie De Eetkaamer

 


Door Annet van Baarle


Minguel en Daniëlle Pelucarte uit Uden zijn ondernemers pur sang die wel van een beetje uitdaging houden. Ze stonden met hun bijzondere collectie woonartikelen op life style markten, begonnen een pop up store die al snel uitgroeide tot Brasserie De Eetkaamer: een winkel annex restaurant waar je alles wat je ziet ook kunt kopen.


Horeca, woonwinkel, conceptstore. Hoe omschrijf je jullie concept zelf?


‘We zijn een woonwinkel en brasserie in één. En ja, dan ben je tegenwoordig een conceptstore. Alles wat je bij Brasserie De Eetkaamer ziet is te koop: van de lampen, het bestek, de borden, de stoelen, overal hangt een prijskaartje aan. Dat brengt meteen leuke vragen van gasten met zich mee. Je hoeft niets te kopen, maar dat het kan vinden mensen een leuk idee.’


Waar bestaan het assortiment uit?


‘We combineren industriële producten met origineel vintage en nieuwe items die een vintage touch hebben. Ik hou van kleur, hout, metaal en leer, dat zie je terug in de winkel. We struinen stad en land af op zoek naar unieke stukken die voor elke portemonnee betaalbaar zijn. Daardoor komen mensen echt rondneuzen voor iets speciaals. Nu heb ik bijvoorbeeld twee oude vissersboten staan die dienst doen als bank. Die vallen meteen in de smaak.’



En de keuken?


‘Ik hou van basis gerechten. Je vindt bij ons van tosti’s tot spare ribs. Verse eerlijke producten, zoveel mogelijk biologisch en lokaal georiënteerd. Qua omzet heeft het horeca deel de overhand, maar het restaurant kan niet zonder de winkel en andersom.’


Hoe is het idee voor De Eetkaamer ontstaan?


‘We werden door gepensioneerde ondernemers uit Uden aangespoord om een pop up store met onze wooncollectie te beginnen, maar wij zijn geen standaard retailers, wij wilden al heel lang ook iets doen met horeca. We houden van buiten de deur eten en hebben allebei ervaring in de horeca. Dan ontwikkel je al snel ideeën over hoe een eigen restaurant er uit zou moeten zien. Zo zijn we aan de slag gegaan.’


Het is geen alledaags plan. Kreeg je alle medewerking van banken?


‘Het was in eerste instantie lastig om groen licht te krijgen op het businessplan. Banken vonden het een moeilijk verhaal. We hadden zulke goede resultaten geboekt voor de pop up store, dat er uiteindelijk toch positief op werd gereageerd. We hebben ook aan crowdfunding gedaan, dat heet bij ons een vriendenpas. Die koop je voor 50 of 100 euro en geeft je recht op respectievelijk 5 of 10 procent korting en teruggave van je inleg na twee jaar. Daar hebben we bijvoorbeeld het terras en de belettering van bekostigd.’


Hoe stond de gemeente tegen over jullie ideeën?


‘Voor de pop up store hebben we gekozen voor een pleintje in een vergeten hoek, waar al jaren grote leegstand heerste. De gemeente zag de toegevoegde waarde van onze plannen en stelde zich wat betreft regelgeving soepel op, zodat we direct konden starten. Nu zegt de gemeente: mede door jullie is het plein nu een succes.’


Jullie zijn een voorbeeld voor veel ondernemers.


‘Mensen mogen ons alles vragen. Wij willen onze kennis en ervaring graag delen. We helpen startende ondernemers, niet alleen retailers, ook uit andere sectoren. We lezen hun bedrijfsplan of vertellen over de procedures bij de bank. Die maatschappelijke betrokkenheid hoort bij ons.’


Waar let je met de combinatie van horeca en retail op als je medewerkers aanneemt?


‘We werken met 25 mensen waarvan er negen in vaste dienst zijn. We kijken niet per se naar papieren of leeftijd, maar naar uitstraling, motivatie, en mensenkennis. Iedereen krijgt bij ons een kans. We vertrouwen op ons onderbuikgevoel, dat liegt maar zelden. We hebben er een paar echte horeca tijgers tussen zitten, maar in principe is iedereen overal inzetbaar. De medewerkers zijn dat gewend.’


Wat zijn jullie volgende plannen?


‘We zijn net een nieuw bedrijfje gestart, de Printkaamer, waar klanten, maar ook andere retailers, houten tekstborden op maat kunnen laten maken. En, we willen graag nog eens een vestiging in een andere stad, in Amsterdam bijvoorbeeld. Wat we hier hebben komt daar niet voor. Ja, je hebt er conceptstores, maar niet één die het concept zo ver heeft doorgevoerd als wij. Je mist er vaak de warmte en gastvrijheid die wij bieden, terwijl dat juist de sleutel voor succes is.’



AnnetAnnet van Baarle is freelance journalist en communicatie adviseur. Zij gaat op zoek naar persoonlijke verhalen van ondernemers en ontwerpers uit woonbranche.