20 mei
Welles nietes. Wat doe jij met klachten?

Welles nietes. Wat doe jij met klachten?

Complexe klachten en lastige kwesties? Als klant en winkel er samen niet uitkomen, kan de Geschillencommissie Wonen een uitspraak doen. Hoe denk jij dat het zit? Werk in de Winkel test jouw kennis.

De klacht

Een klant koopt eind februari een nieuw werkblad voor zijn keuken. Als levertijd wordt afgesproken begin april. De klant doet pas in april de aanbetaling. Helaas was er was een meetfout gemaakt, eind april is er opnieuw ingemeten en is het werkblad opnieuw besteld, ook nu weer met een levertijd van 6 tot 8 weken. In augustus is het blad er nog steeds niet. Het geduld van de klant is op, hij wil ontbinding van de koop, hoewel het blad blijkbaar net klaarstond om te worden geleverd.

Welles nietes

Moet de consument het op maat gemaakte blad toch afnemen? Wat denk jij: ja of nee?

De feiten

De commissie hoort beide partijen en zet de feiten op een rij.

  • Het werkblad wordt besteld in februari, met een afgesproken levertijd van begin april.
  • De consument betaalt pas in april aan.
  • De ondernemer geeft aan dat productie 6 tot 8 weken in beslag neemt, dus kan hij zich niet voorstellen dat de verkoper, die inmiddels niet meer bij de ondernemer werkt, begin april heeft afgesproken om te leveren.
  • Er was een meetfout gemaakt, eind april is er opnieuw ingemeten en is het werkblad opnieuw besteld, ook nu weer met een levertijd van 6 tot 8 weken.
  • Het blad is op maat gemaakt, dus waardeloos voor de ondernemer. Hij vindt dat de consument moet afnemen.

De uitspraak

Het oordeel is aan de commissie: moet de klant het blad afnemen of niet?
Nee, vindt de commissie. In de CBW-erkend-voorwaarden staat dat als er een vermoedelijke levertijd is afgesproken (daarvan was hier niet eens sprake!), de ondernemer nog een maand extra krijgt om te leveren. Die periode was in augustus ruimschoots overschreven. Zelfs na de tweede keer bestellen was de productietijd van 6-8 weken in augustus al twee maanden verstreken. De klant mocht dus ontbinden en de ondernemer blijft met het blad zitten.

Tips en weetjes

  • De wet geeft aan dat de klant kan ontbinden als de door de ondernemer opgegeven levertijd is overschreden.
  • In afwijking daarvan krijgt de ondernemer in de CBW-erkend-voorwaarden, als er een vermoedelijke levertijd is afgesproken (alles waar geen ca., +, ongeveer, etc. voor staat), nog een maand extra de tijd. Is er een vaste levertijd afgesproken dan kan de klant bij overschrijding direct ontbinden. Spreek dus nooit een vaste levertijd af!
  • De ondernemer in deze case had wellicht het probleem kunnen voorkomen, als hij bij constatering van de meetfout een nieuwe overeenkomst met een nieuwe vermoedelijke levertijd had gemaakt. Maar dan had hij natuurlijk wel binnen de opgegeven termijn (+1 maand) moeten leveren.
  • De ondernemer had dit geschil nooit voor de Geschillencommissie moeten laten komen. Het oordeel was namelijk voorspelbaar, omdat deze situatie in de voorwaarden is geregeld. Eén belletje met zijn brancheorganisatie had hem dit geschil (en de kosten) kunnen besparen.

Wil je weten hoe de Geschillencommissie Wonen werkt? Kijk dan hier.